پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 118019
ضمانت حضور روباه پير در ايران چيست؟/ خساراتي که به انگليس پرداخته شد
تاریخ انتشار : 1393/01/01
نمایش : 1716

به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، چندي است که در دولت يازدهم در پي گسترش روابط ديپلماتيک خود با کشور هاي غربي، بحث باز گشايي سفارت انگليس مطرح شده است.

ويليام هيگ وزير خارجه بريتانيا در سخناني در مجلس عوام اين کشور گفت در گفتگوي تلفني با محمدجواد ظريف، وزير خارجه ايران، پيشرفت در بهبود روابط دو کشور و "علاقه مشترک به ادامه حرکت به سوي برقراري روابط دوجانبه" را بررسي کرده است.

وي تصميم خود به بازگشايي سفارت اين کشور در تهران را اعلام داشت اما گفت که سفارتخانه در ابتدا تنها قادر است خدمات محدودي را ارائه دهد.

با توجه به سکوت مسئولين کشور در اين خصوص به نظر مي رسد برنامه هاي بازگشايي سفارت انگليس در ايران از مدت ها قبل مشخص بوده و اين اظهارات هيگ صحيح است.

در سال 88 مردم ايران بـه خاطر موضع‌گيري‌هاي ناحق و مداخله‌جويانه دولت انگليس و شعله ور کردن آتش فتنه در کشور و پذيرايي اين سفارت از جاسوسان به محاصره اين سفارت به داخل اين سفرات رفتند و پس از قرائت يک زيارت عاشورا از اين سفارت بيرون آمدند.

پس از اين مسئله دويچه وله به نقل از روزنامه «تلگراف» نوشت: تابلوهاي نقاشي ، ‎فرش، مبلمان، جواهرات، اشياي قيمتي، دستگاه‌هاي الکترونيک و چند خودروي اداري از جمله اموالي هستند که تخريب شدند.

دويچه وله همچنين در گزارش خود با اشاره به خسارت به سفارت انگليس، مدعي شده است:«خسارت‌هاي وارده نه تنها ساختمان سفارت بريتانيا و محل سکونت ديپلمات‌ها در مجتمع قلهک را در برمي گيرد، بلکه شامل آسيب به مدارس بين المللي واقع در مجتمع قلهک نيز مي‌شود.»

دولت انگليس به دنبال اين قضيه، انگليس تحريم‌هاي خود عليه ايران را افزايش داد و در پي آن انگليس از ديپلماتهاي ايراني خواست تا ظرف 48 ساعت خاک اين کشور را ترک کند.

 

البته انگليس در آن زمان تنها شرط بازگشايي سفارت خود را در ايران پرداخت غرامت و عذر خواهي ايران از انگليس دانست.

با توجه به موارد ذکر شده مي توان به اين نتيجه رسيد که قطعاً انگليس بدون دريافت غرامت فعاليت دوباره خود در تهران را آغاز نکرده است.

ويليام هيگ در گزارش اخير خود به مجلس عوام گفت که "دو موضوع مهم در بررسي بازگشايي سفارتخانه بريتانيا در تهران وجود داشته است. اول کسب اطمينان در مورد امنيت کارمندان سفارت و دوم، برخورداري آنان از شرايط مناسب براي فعاليت عادي بدون مواجهه با موانع و مشکلات."

وي افزود که در هر حال، "هرگز ترديدي در اين مورد وجود نداشته است که در صورت تحقق شرايط لازم، بايد در تهران سفارتخانه داشته باشيم."

انگليس شرايطي را براي بازگشايي سفارت خود در تهران اعلام کرده که از جمله شامل پرداخت غرامت براي خسارات‌هاي وارده به ساختمان‌ها و اموال سفارت و عذرخواهي جمهوري اسلامي از تعدي به حريم ديپلماتيک اين کشور در تهران بوده است؛ اما مشخص نيست که آيا اين موضوع در مذاکرات وزيران خارجه دو کشور حل و فصل شده و آيا ايران غرامت انگليس را پرداخت کرده است که انگليس به دنبال بازگشايي سفارت خود در ايران است؟

چندي پيش روزنامه «گاردين» به نقل از مجيد تخت روانچي، معاون وزارت خارجه ايران نوشت که تهران گزينه جبران خسارات وارده به ساختمان سفارت انگليس را بررسي مي‌کند، اما بابت آن حادثه عذرخواهي نمي‌کند.

قطعاً مسئولين دستگاه ديپلماسي کشور بايد براي مردم اين موضوع را مشخص کنند که آيا غرامتي از سوي ايران داده شده است؟

اگر غرامتي پرداخت شده ميزان اين غرامت چقدر بوده و اگر هم خير، چه ضمانت هايي به انگليس داده شده است که در قبال آن سفارت اين کشور در ايران باز شود؟

در خصوص بازگشايي سفارت انگليس در ايران بايد به نکات ديگري نيز توجه کرد که يکي از مهم ترين اين مسائل اين است که چه ضمانتي از انگليس گرفته شده است که ديگر رفتارهاي سابق خود در مداخله در امور داخلي ايران را تکرار نکنند يا اينکه مجددا به محض ناآرام شدن محيط داخلي ايران بايد شاهد آن باشيم که سفارت انگليس به پناهگاه تروريست ها و مرکز جاسوسي عليه ملت ايران بدل شود؟

 

 

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html